Interessante ontmoeting
Via via heb ik Frank ontmoet. Hij houdt zich al zo’n 10 jaar bezig met het ombouwen van bussen tot camperbus. Ze zijn basic, maar daar heeft hij zijn redenen voor. Hij is van alle markten thuis! Naaien, kitten, elektra, lassen…. we kregen een gesprek over de gelaste frames die hij maakt en wat de RDW daar van vindt.
Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Frank en heb een eigen bedrijfje in het ombouwen van busjes naar camper. Dit bedrijf is eigenlijk ontstaan uit een van mijn hobby’s. Ik ben fervent circuit-motorrijder. We waren een weekendje weg en toen werd er ’s nachts een motor van de aanhanger gestolen! Wat is dan een handige oplossing? Ik kwam uit op een bus waarin de motor gestald werd en sliep zelf in een tentje ernaast.
Ik schrok mij een hoedje toen de acceptgiro voor de wegenbelasting op de mat viel. De bus werd gauw voorzien van een slaaphefdak en keukentje, zodat de bus aan het campertarief voldeed: motoren onderin en slapen bovenin, een prima oplossing. Fit for purpose!
Dat was het begin. Eerst begon ik met het kopiëren van de ‘California’ van Volkswagen. Al snel kwam ik erachter hoe arbeidsintensief dit was: veel stoffeerwerk, alle draadjes trekken en allemaal niet nodig voor het beoogde doel. Ik stapte over op een meer basic en praktische uitvoering. En ik lette meer op de wensen van mede-avonturiers (surfers, motorracers). Dus geen grote -sta in de weg- kasten en banken meer. Ik focus nu op een zo efficiënt mogelijke indeling om zoveel mogelijk ruimte te kunnen blijven gebruiken als je eens niet gaat kamperen/avonturieren en toch voldoet aan de eisen voor het campertarief.
Eigenlijk bestel ik alleen het dak kant en klaar en al het andere verzorg ik zelf: de bevestiging, het tentdoek en het frame. Het tentgedeelte van het hefdak heb ik zelf ontwikkeld. Dit maak ik in mijn werkplaats op de naaimachine. Ook het frame las ik zelf in elkaar. Zo’n frame is wel noodzakelijk, want en hefdak heeft een groot gat nodig. De spanten zijn weg en daarmee is ook de stevigheid van de bus verloren gegaan. Een houten frame lost dit niet op!
Waarom geen houten frame?
Dat is eenvoudig! Een goed gelast stalen frame is veel sterker dan een houten frame en daarom ook veiliger. Wanneer je zo’n klein pop-up dakje (zgn. paddenstoel) monteert, kan een houten framepje vaak volstaan. Maar wanneer je een echt slaaphefdak monteert en diverse dakspanten verwijdert, haal je veel sterkte uit de constructie. Het is dan wel zaak voldoende stevigheid terug te brengen, om zo het geheel weer veilig te maken. Een gelast stalen frame is dan een goede oplossing. Zo kun je met een veilig gevoel de weg op en op vakantie.
Een bijkomend voordeel: het rot ook veel minder snel dan hout. In de ombouw van een bus gaat veel uren werk zitten en dan wil je toch zeker weten dat je er lang plezier van hebt!
In eerste instantie denk je er misschien niet aan, maar er zijn meerdere situaties bij het ombouwen van je bus waarbij lasvaardigheden van pas komen. Je kunt het zo gek niet verzinnen of je ziet het wel eens op een camper. Grote rekken voor extra wielen, een ophanging voor een watertank, bevestig van een standkachel, zonnepaneel, surfplank of lier, maar ook een reparatie ontstaan door schade of ouderdom los je vaak op met laswerk.
Wat vindt de RDW van een gelast frame?
Niet alleen ik vind de stevigheid van de bus belangrijk. Ook de RDW kijkt hier naar. Ondertussen heb ik hier veel ervaring mee. Je kan mij alles vragen…
Maar wat ik ook weet is dat wanneer je netjes werkt, je al 50% van de keuringsuitslag binnen hebt! Ik zie vaak geknutsel en gestuntel op een keuringsstation, dat ik 2 dingen niet begrijp. Ten eerste dat het zo wordt aangeleverd en daarnaast dat hij/zij verontwaardigd is over de afkeuring. Mijn advies: Denk niet alleen aan je eigen veiligheid, maar vooral aan die van de passagiers (kinderen) in je bus. Een bankje of autogordel vastzetten met een paar parkers is vragen om ellende bij een aanrijding. Ook betekent een achteraf geplaatst (en ongekeurd) bankje na een aanrijding, dat je verzekering mogelijk niets uitbetaalt. Je kampeerauto voldoet niet aan de technische eisen van de RDW om de weg op te mogen.
Nadat je project goedgekeurd is, gaat er een formulier naar de belastingdienst, zodat ook zij op de hoogte zijn. Afhankelijk van type bus en bouwjaar ben je mogelijk BPM verschuldigd aan de belastingdienst én moet je hier het zgn. kwarttarief/kampeertarief aanvragen. Het gewicht en de veiligheid spelen hierbij een belangrijke rol. De RDW keurt de bussen met dit gelaste frame zonder problemen goed.
Interessant en inspirerend hoe iemands hobby leidt tot een bedrijf dat kleine busjes voorziet van de minimale eisen voor een goedgekeurde camperbus! Ik ben benieuwd wat jullie zouden lassen bij het ombouwen van je bus. En zijn er redenen dat je dat doet twijfelen of je zelf een bus zou ombouwen?
🔌 Camper Elektra Expert gezocht! 🔧
Het Camper Atelier zoekt een Elektra Expert! Ben jij technisch sterk in camper-elektra én deel [...]
jun
🚐 Te koop: Mercedes Sprinter 312 buscamper – betrouwbaar, ruim en klaar voor vertrek!
Op zoek naar een betrouwbare en betaalbare buscamper? Deze Mercedes Sprinter 312 camperbus uit 1998 [...]
jun
Leer je camper van binnenuit kennen – Workshop elektriciteit tijdens Betoeterd
Volgend weekend is het zover: Betoeterd! Een eigenzinnig, creatief en inspirerend festival in het groen, [...]
mei
Vorstschade
Help vorstschade!! Ik moet het eerlijk zeggen ik ben wat nonchalant als het gaat om [...]
mrt
Hoe bevestig je een huishoudaccu veilig in je camperbus?
Hoe ga jij je accu in de camperbus bevestigen? Het is belangrijk dat je dit [...]
mrt
