Hoe is de inbouw verlopen?
Hoewel ik alles goed voorbereid had moet ik eerlijk zeggen dat het toch wat lastiger was dan gedacht. De eerste hobbel die ik tegen kwam, was bij het uitbouwen van de bijrijdersstoel. Er zit 1 torqx bout in die je slechts onder een bepaalde hoek eruit krijgt. Verder zit er nog een stop voor het draaiplateau die lastig los te krijgen was. Gelukkig dacht ik eraan de motor niet op contact te zetten, toen de connector van de zitsensor van de stoel was los gemaakt. Anders gaat er een motorlampje branden dat je slechts via OBD weer kunt resetten. De stoel is best zwaar. Gelukkig hoefde ik deze niet in mijn eentje te eruit te tillen.
De inbouw van de tweede AGM-batterij is bij de dealer gebeurd, ook dat was een vervelende verassing. Beide accu’s zaten er namelijk scheef in, van één van de 4 accupoolklemmen had er 1 de verkeerde maat.
Bij het uitbouwen is het weer uitkijken geblazen. Ik heb gemeten dat de accu minpool ook met het voertuigchasis verbonden is. Je wilt dus vooral geen kortsluiting veroorzaken met de pluspool en het chassis, dus eerst maar de minpool van de accu losgemaakt. Met veel moeite de nieuwe accu’s recht ingebouwd. Daarna verder met de inbouw van de nieuwe landstroomlader ook daar veel verassingen: de verbindingen met de CBE DS300 moeten los. Maar tot mijn grote verbazing blijken ook de satellietontvanger en de zonnepanelen niet erg professioneel gemonteerd. Verkeerde kabelkleuren, verkeerde kabels, verkeerde kabelschoenen. Ik heb op een gegeven moment alle draden van labels voorzien om te vermijden dat ik ze verkeerd zou aansluiten, want als je plus en min omdraait is de apparatuur stuk. Dit zijn toch zaken die je niet verwacht bij een relatief nieuwe Poessl waar het meeste in de fabriek is gerealiseerd. Zelf had ik zo niet gedaan.
Als laatste heb ik de accupolen bevestigd aan de nieuwe accu en gelukkig geen rook. In zo’n fabriekscamper heb je ook erg weinig plek. Uiteindelijk ben ik er wel een uur of 10 mee bezig geweest, toch veel meer tijd dan ik gedacht had.
Wat vind je van de App van SuperVolt?
Dat was een hele positieve ervaring. Vóór het inbouwen heb ik de accu’s eerst vol geladen dit noemen ze “topbalancing”. Daarmee is de accu capiteitsmeting meteen gekalibreerd. Bij loodaccu’s geeft de spanning aan hoe vol ze nog zitten. Bij LFP accu’s kan dat niet, omdat ze in een breed gebied dezelfde spanning afgeven. De capaciteitsmeting wordt gedaan aan hand van “Coulomb counting”. Het principe is eenvoudig. Stel je hebt een regenton van 100L dan vul je die helemaal en weet je dat er 100L inzit. Daarna houd je bij hoeveel water erin en eruit gaan en weet je dus op elk moment hoe vol de regenton is. Bij accu’s gaat er echter geen water in maar Coulombs. Buiten hoe vol de accu’s nog zijn kun je ook zien hoeveel stroom er in gaat of eruit gaat.
Erg handig! Nu kan ik in de app ook precies zien wat mijn bronnen leveren. Dat zijn het zonnenpaneel, de booster charger en de walstroom lader. Maar ik kan ook zien wat de verbruikers doen. De verlichting, TV, koelkast, kranen etc. Ik dacht dat het met LED verlichting het wel mee zou vallen maar dat blijkt tegen te vallen. Toch nog een dikke 5A als alles aanstaat. De app ziet ook dat er twee accu’s parallel staan. In de app zie je 1 grote accu met de mogelijkheid om ook per losse accu informatie op te vragen. Dat geeft inzicht waar je wat mee kan!
Wat vind je van het bedrijf SuperVolt?
Mijn ervaringen met Supervolt zijn prima. Het is een Duits bedrijf, dus je verwacht wel wat degelijkheid! Niet?
Ik heb een vrij nieuw type accu gekocht en die waren op pre-order en zijn exact op de aangegeven datum geleverd. Ik had ook nog wat specifieke technische vragen over hoe het BMS (Battery Management System) in de accu’s op elkaar reageert als 2 accu’s parallel geschakeld worden. Daar kreeg ik een snel en duidelijk antwoord op.
Het viel me ook op dat ze precies bijhouden per accu welke cellen gebruikt zijn in de productie. En wat de parameters van de cellen zijn zoals capaciteit en spanning tijdens assemblage. Dit doen ze door middel van barcodes op de onderdelen. Niks wordt aan het toeval overgelaten!
De handleiding die erbij zit, is ook erg duidelijk met hele zinnige informatie. Het is overduidelijk dat ze veel kennis hebben van hun product en niet gewoon dozenschuivers zijn.
Ze zijn misschien niet de goedkoopste maar het is wel een bedrijf waar je op kunt terugvallen bij problemen en dat is een goed gevoel bij zo’n forse investering.
Hoe zijn je ervaringen tot nu toe?
Hoewel beperkt, we zijn er 1 weekend mee weg geweest, kan ik zeggen dat het erg positief is tot nu toe. Ik laat de koelkast gewoon aanstaan en hoef me niet steeds af te vragen of dat niet een te grote aanslag is op de accu’s.
Ook een avondje Netflixen in de bus met een koud biertje, je kunt alles doen zonder zorgen. In de praktijk blijkt dat de zonnenpanelen en de boostercharger voldoende leveren, dus de walstroomlader heb ik nog niet nodig gehad.
Zorgeloos stroom dat is erg fijn. Geen accu-stress versterkt mijn gevoel van vrijheid, dat zal je begrijpen!
Ik wil ook een lithium accu!
Wil je ook je accu vervangen, maar besteed je dit liever uit? Dan is deze tijdelijke actie vast interessant!
Het Camper Atelier heeft nu een tijdelijke aanbieding: we vervangen jou accu voor een SuperVolt Lithium Accu en voorzien je bus van de juiste Victron lader voor slecht €1099,-!
Lees meer! Bestel direct
Cadeau
alles wat onze sessies op vrijdag zullen zijn. Ga het weekend in met een open blik en een vrij gevoel. Dat willen we bereiken.
Alles begint met een droom! – Sticker
Hoogwaardige kwaliteit, waterproof, UV- en vaatwasserbestendig, slijtvast en ideaal voor op je waterfles, je koffiebeker, je auto, je camper of de voorkant van je notitieboek. Sticker: Alles begint met een droom! Formaat: 5 cmWe gaan jouw loodaccu vervangen door een smart 100Ah lithium accu SuperVolt. Tevens zal de acculader vervangen worden door een geschikte lader. De installatie zal worden getest en we zullen de app voor de accu aan je uitleggen. Je accu-stress is voorgoed voorbij!



